Facebook

Ohnisková vzdálenost a světelnost objetivu

Úvodní strana BLOG Ohnisková vzdálenost a světelnost objektivu


13. dubna 2011

Ohnisková vzdálenost a světelnost objektivu

Objektivy různých výrobců se ve svých označeních liší v mnoha ohledech. V čem jsou však zajedno jsou údaje o ohniskové vzdálenost a světelnosti. Začínajícímu fotografovi možná moc neřeknou, možná naopak. Před nákupem nového vybavení je však dobré těmto základním parametrům rozumět. Pomůže to ve výběru a budete přesně vědět, jaký objektiv je pro Vás ideální. Pojďme se na tedy podívat.

Ohnisková vzdálenost:

Laicky řečeno ohnisková vzdálenost určuje jak velká část scény před objektivem bude přenesena na senzor fotoaparátu a zobrazena. Máme-li tedy objektiv s krátkou ohniskovou vzdáleností, řekněme 17 mm, pak budeme moci pořídit velký (širokoúhlý) záběr scenérie před objektivem. Naopak s delším ohniskem, např. 300 mm, bude velikost záběru redukována a ze scenérie před objektivem pořídíme jenom malou část. Nejlépe tuto problematiku vystihuje následující obrázek:

Žluté výřezy označují, jak by fotka vypadala za použití v rohu uvedených ohniskových vzdáleností.

Vidíte-li na objektivu jediné číslo ve formátu např. 50 mm, pak se jedná o objektiv s pevným ohniskem bez možnosti zoomu. Pro zoomové objektivy, tedy objektivy s proměnnou ohniskovou vzdáleností, se užívá označení kupříkladu 55 – 200 mm, kde 55mm je nejkratší možné ohnisko a 200mm ohnisko nejdelší. Vydělíme-li tato čísla mezi sebou dostaneme potom rozsah zoomu objektivu, který v našem případě činí 3,63x. S objektivem tedy bude možné 3,63krát obraz opticky přiblížit.

Crop faktor

S ohniskem objektivu úzce souvisí tzv. crop faktor (anglicky crop = ořez, výseč). Existují dva základní typy zrcadlovek – tzv. full frame a zrcadlovky s menšími snímači (aps-c). Full frame zrcadlovky mají senzor o velikosti klasického kinofilmu, tedy přibližně 36 x 24 mm. Zde se s crop faktorem nesetkáme. Naopak u přístrojů s menšími snímači, je crop faktor znatelný. Crop faktor (CF) si můžeme lehce vypočítat vydělením rozměrů full frame snímače rozměry menšího snímače. Téměř u každého výrobce se setkáme s jinou velikostí těchto menších senzorů. Nikon používá snímače o velikosti přibližně 23,1 x 15,4 mm (CF = 1,5), Canon 22,2 x 14, 8 mm (CF = 1,6), Olympus 17,3 x 13 mm (CF = 2), Pentax 23,6 x 15,8 mm (CF = 1,5), Sony 23,5 x 15,6 mm (CF = 1,5) atp.

Co tedy vlastně znamená crop faktor a jaký má vliv na kombinaci tělo + objektiv? Při použití objektivu s ohniskovou vzdáleností 50 mm na full frame zrcadlovce fotíme s opravdovým ohniskem rovnajícím se 50 mm. Avšak vezmeme-li stejný objektiv a nasadíme jej kupříkladu na zrcadlovku Nikon D7000, jež má velikost senzoru 23,1 x 15,4 mm a crop faktor je tedy 1,5, pak fyzické ohnisko 50 mm musíme vynásobit crop faktorem, abychom dostali reálnou ohniskovou vzdálenost. S menším senzorem se totiž ohnisková vzdálenost prodlužuje a  výsledná ohnisková vzdálenost v našem případě bude činit 75 mm.

Světelnost:

Dalším neméně důležitým parametrem při výběru objektivu je rozhodně jeho světelnost. Ta se označuje stejně jako clona, tedy písmenem F (popřípadě f). Ve své podstatě světelnost udává, jakou nejmenší clonu můžeme u tohoto objektivu použít. Čím světelnější objektiv máte k dispozici, tím tmavější scénu můžete fotografovat a tím delší časy můžete použít. Pevná ohniska se vyrábí se světelností od F1.1. Běžnější jsou však hodnoty kolem F1.4 a F1.8.

U objektivů s proměnlivou ohniskovou vzdáleností se běžně setkáváme se dvěma druhy údajů. Prvním je např. hodnota F3.5 – 5.6. Takto vyjádřená světelnost znamená, že objektiv má na svém nejkratším ohnisku minimální světelnost (minimální použitelnou clonu) rovnající se F3.5, tato postupně s použitým ohniskem narůstá a na nejdelším ohnisku činí F5.6. Druhým případem u objektivů s proměnlivou ohniskovou vzdáleností je hodnota vyjádřená jediným číslem, např. F2.8, která značí, že objektiv má na všech svých ohniscích stejnou světelnost. Objektivy s konstantní světelností jsou však kvůli své konstrukční náročnosti podstatně dražší než ty se světelností proměnlivou.

Na tomto obrázku můžeme jasně rozlišit dva základní údaje objektivu Sigma 17-70 mm


Podle čeho tedy vybírat objektiv?

Známe základní parametry objektivů, k čemu jsou ale jednotlivé hodnoty důležité? Pro krajinářskou fotografii, kde je důležité vyfotit co nejširší záběr se hodí objektivy s krátkými ohnisky. Světelnost zde nehraje až takovou roli, většinou se dá lehce nahradit použitím delšího času a stativu. Na portrétní fotografie jsou ideální pevná ohniska kolem 50 mm a 85 mm s velmi dobrou světelností (od F2.8 níže), která zaručují minimální deformaci obrazu a kvalitní bokeh (rozmazání pozadí). Sportovní fotografie a fotografie zvířat vyžadují co nejdelší možné ohnisko a vynikající světelnost, aby byla zaručena kvalitní fotka. Používají se teleobjektivy s ohniskovou vzdáleností od 200 mm. Jako objektivy pro všeobecné použití jsou dostačující objektivy s ohniskovými vzdálenostmi kolem 18 – 55 mm, oblíbené jsou různé variace: 17 – 70 mm nebo 16 – 85 mm atp. Nejuniverzálnějším řešením, pro někoho kdo nechce nosit u sebe více kousků vybavení, jsou ultrazoomové objektivy, jejímž hrdým zástupcem může být klasický objektiv 18 – 200mm. U levnějších zoom objektivů se však s narůstajícím ohniskem podstatně horší světelnost objektivu a proto doporučuji vybírat s rozvahou a pokud možno vybírat zoom objektivy s pevnou světelností. Pevná ohniska na rozdíl od proměnlivých poskytují lepší kresbu, lepší světelnost i u delších ohnisek a jsou často i cenově příznivější. Neposkytují však univerzálnost použití jako zoom objektivy.


S přáním výběru toho nejlepšího objektivu a dobrého světla!



Starší BLOGový článek: Recenze externího blesku Nikon SB 900